Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg ons recepten boekje met overheerlijke kokosolie recepten cadeau:

Hoe weet je dat je vitamine D3 extra nodig hebt

Rineke van den Berg - Friday, October 26, 2018


Hoe weet je dat je een D3 tekort hebt?

Als je meer ja dan nee op deze vragen kan beantwoorden? Dan kan extra vitamine D3 zeker een extra boost voor je gezondheid betekenen.

  • Is je immuunsysteem zwak en heb je regelmatig een verkoudheid of griep?

  • Heb je slappe spieren en spierkrampen of gewrichtspijnen?

  • Heb je een donkerdere huidskleur?

  • Heb je snel tandvleesaandoeningen?

  • Ben je chronische vermoeid?

  • Voel je je Lusteloos of zelfs last van slapeloosheid?

  • Heb je gemakkelijke overgewicht?

  • Zit je vaak binnen en krijg je onvoldoende zonlicht?

  • Bedek je jouw lichaam helemaal af, ook in de zomer

  • Volg je een vetvrijdieet?

  • Ben je soms of vaak pessimistisch?

  • Mis je de zon in de winter enorm?

  • Is de Zonkracht niet voldoende?

     

    Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van UV-B straling uit zonlicht. Dit gebeurt alleen als de zon voldoende kracht heeft en dat komt in ons land zeer beperkt voor; uitsluitend op zonnige dagen, van mei tot september tussen 11:00 en 15:00 uur. Maar ook dan is er nog een aantal factoren van invloed. Om vitamine D aan te kunnen maken moet men gedurende minimaal 15 minuten een groot deel van de huid blootstellen aan direct zonlicht. Zowel kleding als zonnebrandcrèmes kunnen de vorming van vitamine D blokkeren. Mensen met een donkere huidskleur moeten extra opletten, zij maken sowieso minder snel vitamine D aan. Daarnaast is leeftijd van invloed. Bij het ouder worden neemt de vorming van vitamine D in de huid af, evenals de omzetting in het lichaam, ongeacht de tijd van het jaar.

    Kortom, de aanmaak van vitamine D is individueel bepaald en het grootste gedeelte van het jaar is de zonkracht niet voldoende om vitamine D te vormen. Zelfs niet als iemand in de winterzon de hele dag buiten zou zijn.

    Vitamine D is bijzonder veilig
    De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) heeft vastgesteld dat langdurige dagelijkse inname van 100 µg (4.000 IE) voor iedereen veilig is. Andere wetenschappers achten deze grens veel te laag. Volgens gepubliceerd literatuuronderzoek leidde inname van 250 µg (10.000 IE) vitamine D per dag door gezonde volwassenen, gedurende 20 weken, niet tot een stijging van de hoeveelheid calcium in het bloed; de marker voor een teveel aan vitamine D.

     Advies
    Van vitamine D zijn in de afgelopen jaren niet alleen vele nieuwe functies ontdekt, ook is duidelijk geworden dat voor een optimale gezondheid een veel hoger vitamine D-gehalte nodig is dan tot nu toe werd aangenomen. Gezien de belangrijke rol in de preventie van tal van chronische en veel voorkomende aandoeningen zal de 'gemiddelde' Nederlander zeker baat hebben bij een  dagelijkse extra inname van minimaal 25 µg (1.000 IE) vitamine D3.