Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg ons recepten boekje met overheerlijke kokosolie recepten cadeau:

Heb jij wel voldoende zin(k)

Piet Kukler - Thursday, August 15, 2019


Zink is superpower voor vele essentiële processen in het lichaam. Heb je zinktekort dan merk je dat als man al snel, immer voor de productie van testosteron is zink broodnodig. Ejaculeer je veel besef dan dat je per keer zo’n 5 mg aan zink verliest. De natuur heeft dat natuurlijk allemaal prachtig bedacht…want al die zink gaat als levenskracht naar de spermacellen die dan krachtig de reis in de baarmoeder kunnen maken om die ene eicel te kunnen bevruchten.
Tekort aan zink vermindert het libido om deze reden en behoeft aanvulling.

Libido
Zink blijkt niet alleen testosteron aan te maken, maar ook dopamine wat een zeer belangrijk hormoon is voor een passievol geluksgevoel tijdens het vrijen voor mannen en vrouwen.
Mannen hebben zoals boven beschreven sneller last van een zinktekort en dus een verminderd libido.

Prostaatklachten
Ook prostaatklachten en erectiestoornissen kunnen ten grondslag liggen van een meer of minder zinkgebrek. In de praktijk test ik vaak zink uit bij mannen met prostaat problemen.
Vrouwen die de anticonceptie pil gebruiken behoeven meer zink en ook hun libido kan achter blijven door een tekort aan zink wat opgeslurpt wordt door deze hormoonpil. Sowieso werkt deze pil niet mee aan een passievol sexleven.

Zink en ogen
Zink bevordert een goede conditie van het oog, helpt (als spray direct) bij droge ogen en gaat maculadegeneratie tegen. Zink draagt bij aan goed zicht doordat het een antioxidant­functie heeft en bijdraagt aan opbouw en noodzakelijke afbraak van cellen. Het is nodig voor een goede werking van DHA, het vetzuur dat o.m. van belang is voor een goede oogfunctie vanuit de hersenen.

Zink bij spieren en botopbouw
Zink is essentieel voor de groei van cellen, weefsels, spieren en botten. Bij intensieve sport­beoefening kan de zinkbehoefte snel oplopen. Zeker mannen die sporten en tevens sek­sueel actief zijn, lopen snel kans op een zin(k)tekort omdat tijdens de zaadlozing veel zink verloren gaat. Zink wordt vooral goed opgenomen in combinatie met eiwitrijke voeding.

Darmen
Zink is belangrijk voor een gezond darmslijmvlies en de zogenaamde “tight junctions”; dit zijn ei­witten die bepalen welke stoffen de darm passeren of niet.

Dit is van grote invloed op ons algehele welzijn. Een verstoorde darmbarrièrefunctie pleegt een aanslag op ons immuun­systeem, waardoor de weerstand verzwakt. Giftige stoffen kunnen in de bloedbaan komen die allerlei klachten kunnen veroorzaken als allergieën, reumatische aandoeningen, huid­klachten, hoofdpijn en vermoeidheid.
Zink remt ook direct en indirect ontstekingen van de darm die zich veelvuldig voordoen bij o.m. de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en PDS.

Zink bij PMS en PCOS
Uit studies blijkt dat vrouwen met PMS of PCOS significant lagere zinkspiegels hebben dan vrouwen zonder deze klachten.
Zinksuppletie met 2 keer de normale dagdosering kan PMS-klachten verlagen en de kwaliteit van leven te verhogen (vergeleken met een placebo). PCOS-gerela­teerde klachten als dyslipidemie (verstoorde bloedvetten) en follikelgroeistoornissen blijken vaak zinkgerelateerd te zijn, waarbij zinksuppletie verbetering kan geven.

Omdat zink nodig is voor de celdeling en overdracht van informatie van het DNA naar alle lichaamscellen, is zink ook betrokken bij de botstofwisseling.

Let op: Zink in tabletvorm komt altijd in de darm, waar het ook de ziekmakende bacteriën en andere pathogenen kan voeden. Nano zink kan vanuit de bloedbaan de darm versterken terwijl je met middelen als nano zilver de ziekmakende bacteriën kunt afdoden.

Het is in zo’n situatie van belang om nano zink lang in de mond te houden alvorens door te slikken.