Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg ons recepten boekje met overheerlijke kokosolie recepten cadeau:

Gezonde en verkwikkende slaap

Piet Kukler - Wednesday, April 01, 2020


Wie wil dat nu niet? Vooral met veel zorgen aan je hoofd blijven er malende gedachten doorratelen. Het inslapen is dan ook lastig. De maatregelen, zoals gisteren afgekondigd, worden verlengd. Logisch dat je jezelf afvraagt en wat nu? Toch kan een verkwikkende en gezonde slaap je helpen om vele zorgen en angsten te verwerken tijdens de slaap. 

Een goede slaap en hersteld weer wakker worden is voor iedereen van vitaal belang. Voor gezonde mensen, maar zeker ook voor hen die zich ziek voelen of ziek zijn. Als je goed en diep slaapt dan voel je je meteen na het ontwaken veel fitter.
De slaap is niet alleen een middel om tot rust te komen, te ontgiften en te herstellen, maar juist in pittige tijden verwerk je in een diepe slaap veel van die narigheid. Rust, regelmaat en reinheid, zoals een oude volkswijsheid luidt is nu nog meer dan anders van kracht.
Toch blijkt een goede nachtrust voor velen een utopie. Wie niet goed slaapt en uitrust kan de hectische maatschapij vaak niet goed aan.

Meer tips voor het slapen gaan:

  1. Ga dus op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op, ook hier is regelmaat een sleutel voor een gezonde nachtrust.
  2. Ben je overdag heel moe, neem dan een kort middagdutje (maximaal 20 minuten). Zet desnoods de wekker. Anders verstoor je het dag-nachtritme.
  3. Wees overdag actief. Voldoende lichaamsbeweging in de buitenlucht overdag draagt bij aan een goede nachtrust.
  4. Drink geen koffie in de avond maar wel bv Saffraan thee, of rijke oogst thee. Saffraan maakt namelijk melatonine aan, het slaaphormoon.
  5. Dim in de avond de lichten. Door het dimmen van de lichten zorg je ervoor dat je lichaam het slaaphormoon( melatonine) aan gaat maken.
  6. Het blauwe licht van televisie en ook van computers geven blauw licht en dit licht wordt door ons systeem als daglicht ervaren, en dus geen juiste tijd om te gaan slapen. Nachtscherm activeren op je computer kan je wellicht helpen.
  7. Drink geen alcohol. Door alcohol te drinken val je misschien wel sneller in slaap, maar het zorgt er ook voor dat je onrustiger slaapt. De lever wordt onrustig van alcohol en kan tijdens actieve de tijd van de lever tussen 1.00 - 3.00 zichzelf niet goed ontgiften. Hierdoor zul je minder goed slapen en niet uitgerust wakker worden.
  8. Geef zowel je lichaam als geest rust in de avond en ontspan voordat je naar bed gaat. Lees een boek of luister naar rustige muziek. Een meditatie of ontspanningsoefeningen kunnen daarbij helpen.
  9. Laat de mobiele telefoon, maar ook de dect telefoon beneden en schakel deze uit. Het beste is om ook de wifi uit te schakelen.
  10. Slaap in een koele, goed geventileerde kamer. In een warme slaapkamer komt het lichaam niet goed tot rust. .
  11. Ben je aan het piekeren?  Schrijf het van je af.. Niet uitstellen want dan blijft het malen in je hoofd.  
  12. Neem een voetbad met Magnesium voor het slapen gaan en ga daarna direct naar bed. Wrijf de speciale Gezonde nachtrust olie op de benen en onder de voeten. Deze olie bevat een speciaal mengsel om prettig te kunnen slapen.
  13. Plaats de Shungite Slaapsteen onder het hoofdkussen en ontdek dat het je kan helpen om je zorgen van je af te laten glijden.

Deze week het complete Gezonde nachtrust pakket